Aquest setembre, mentre dinàvem a la universitat
comentant les vacances, sempre fantàstiques i amb un preus sospitosament
baixos, la nova estudiant de doctorat explicava com li va sorprendre el
Coliseum Romà. -¿Tanta gent anava a veure com els gladiadors es mataven entre
ells?- Es preguntava la jove hippie, ensenyant-nos els selfies amb el seu xicot
caribeny.
Jo, en aquell moment, tenia ganes de fotre-hi cullerada.
Per una banda es queixa dels gustos poc ortodoxes d'una societat, relativament
civilitzada, mentre es retratava amb un somriure d'orella a orella on es
mataren milers d'animals i persones per diversió. No, no parlaré de la
hipocresia, tampoc de la creixent industria del "palito selfie", ni
tan sols de la importància d'estalviar-se comentaris antisocials si un es
pretén tirar a alguna d'aquelles noves aspirant a científiques. No, aquesta
vegada vull defensar als meus estimats romans (aprofito per recomanar tant la
novel·la de Robert Graves com la sèrie homònima de la BBC : "Yo, Claudio").
No podem confondre manca de civilització, sensibilitat, escrúpols o bon gust
amb manca de tecnologia. M'atreviria a dir que nosaltres som igual de bàrbars
que els habitants de l'antiga roma, l'única diferència és que la tecnologia ens
ajuda a satisfer el nostre gust per a la sang.
Avui el blog estrena una gran frase, per fi tinc ocasió
de posar-la: avís d'Spoiler de: Posesión Infernal, Walking Dead, Game of
Thrones i House of Cards.
El primer exemple per il·lustrar que tant Romans com
Catalans som uns petits "sàdics" és la pel·lícula recomanada per en
J.F.R., "Posesión Infernal" (The Evil Dead) del director Sam Raimi,
que es considerada com una dels primers llarg-metratges gore. La trama i
l'argument són cutres, molt poc elaborats i predictibles. No obstant, l'encant
és la cruesa, l'exageració i els excessius detalls de sang, budells i cervells
escampats per aquella cabana. He dit excessiu? Disculpeu, un error del
corrector, vol dir l'excel·lent luxe de detalls. De fet, va ser tant heavy que
es va censurar en diversos països, santa innocència del que vindria desprès...
Per si voleu veure el tràiler.
No cal que expliqui l'èxit d'aquest nou gènere. Només
deixeu-me que us ensenyi dos fragments de dues series actuals (no de fa trenta
anys com la peli d'abans) que recomano altament. La primera d'elles és
"Hyundai Presenta: The Walking Dead", sèrie de zombies amb tots els
tòpics del gènere. Malaltia que es descontrola, morts vivents que només es
maten carregant-se el cervell, sense sentiments i amb molta gana, exèrcit
inoperatiu, gelosia de dos amics per una dona, etc. Amb aquest parell de línies
potser no ho sembla, però enganxa i enganxa molt, a més, està molt ben feta i
t'aconsegueixes identificar amb els personatges.
De zombies hi ha moltes versions. Una altra sèrie que es
recomano, encara que ha estat un fracàs i es va acabar sobtadament, segurament
per falta de sang i fetge, és "In the Flesh" de la BBC britànica, només sabent
això us podeu imaginar un altre estil.
El segon fragment és una de les escenes més desagradables
que recordo de "Juego de Tronos" (Game of Thrones), la part
interessant comença al 4:43.
I després d'aquest tastet de la millor sang fresca... on
ens deixa la neurociència? Està clar que el gust per les morts cruentes la
compartim amb els romans. Vol dir això que és una característiques genètica i
no pas cultural...? El principal problema "filosòfic" a resoldre està
en si realment hi ha conflicte entre la base hedonista que tots els éssers vius
cerquen i el plaer que podem sentir per aquestes emocions negatives (Andrade i
Cohen, Journal of Consumer Research,
2007); o si pel contrari són complementaries. En altres paraules, hi ha quelcom
que no rutlla en el nostre cervell per gaudir d'aquestes coses o, pel contrari,
pot encaixar en la vida d'una persona normal.
La primera aproximació que podem fer és amb la teoria de
la "Percaça de Sensacions" (Sensation Seeking) de Marvin Zuckerman
(1979: “Sensation seeking: Beyond the
optimal level of arousal”; Zuckerman i Kuhlman, Journal of Personality, 2000). Aquest tret de personalitat es basa
en cercar experiències variades, noves, complexes i intenses, relacionades amb
el risc tant legal, com social o físic. En altres paraules, les persones amb un
elevat tret de percaça de sensacions busquen un “subidón” d’adrenalina. Hi ha 4
sub-trets (o escales) dins aquest tret de personalitat: Emoció i Aventura (thrill and adventure seeking, TAS),
Experiència Sensorial (experience
seeking, ES), Desinhibició (desinhibition,
DIS), i Aversió a l’Avorriment (boredom
susceptibility, BS). Un exemple de TAS seria fer puenting, de ES anar a un
restaurant exòtic cada cap de setmana, de DIS buscar sexe sense compromís amb
desconeguts i BS és una categoria general. Un estudi va descobrir que el tret
de percaça de sensacions, però sobretot el sub-tret DIS, correlacionava amb
l’atracció per les pel·lícules violentes i de terror. Aquesta correlació era
superior en homes que ens dones (Zuckerman i Litle, Personality
and Individual Differences,
1986). Els autors expliquen aquesta correlació amb un augment de les
catecolamines (adrenalina, noradrenalina i dopamina) a nivell perifèric durant
la visualització de la peli. Per exemple, una d’aquestes persones podria dir:
“Quan veig una pel·lícula de terror no sento por, sinó gaudeixo de
l’excitament” (Andrade i Cohen, 2007). Com a curiositat, aquests resultats van
ser replicats en mostra catalana obtenint els mateixos resultats dels americans
(Aluja-Fabregat, Personality and
Individual Differences, 2000)
Un segon model, poc investigat i que no el trobo gaire
coherent, és que hi ha persones que busquen aquest tipus d’estímuls per
sentir-se millor quan deixen d’experimentar-los. Quelcom així com donar-se cops
de cap contra la paret per després sentir-se millor (Andrade i Cohen, 2007).
Una tercera aproximació és que les emocions positives
(hedonistes) i les negatives d’aquest tipus de pel·lícules/series es poden
donar a la vegada, es complementen. Alguns autors han anomenat aquesta
tendència de gaudir amb coses dolentes com a “Masoquisme benigne” (Rozin et al., Judgement and Decision Making, 2013).
La clau d’aquest terme és que el cos no rep cap mal, sinó que tot s'experimenta
per la ment. És una co-activació d’estímuls positius i negatius. Un exemple de
la importància de la ment en aquest procés és que a Mèxic gossos i porcs mengen
picant (les sobres de les persones), però a diferencia de les persones ells no
tenen preferència per aquest sabor a
priori aversiu (Rozin i Kennel, Appetite,
1983). Exemples de “Masoquisme Benigne” més enllà de les pel·lícules: begudes
amargues, cansament físic després de fer esport, menjar picant, acudits de mal
gust, etc. Per tant, sembla que sentir emocions negatives en un context de
seguretat ens agrada (Andrade i Cohen, 2007).
No obstant, fins ara aquest tipus de violència és molt
primitiva. A mi, personalment, m'espanta més el gust i gairebé l'admiració per
la violència subtil, l'atracció del poder i del menyspreu vers la societat. En
Juego de Tronos ja es veu tot això també, a més d'elevades dosis de sexe (per a
homes heterosexuals); la veritat és que és una sèrie molt complerta. També ho
és "Breaking Bad". Però la reina d'aquest segon grau de violència,
d'admiració del psicòpata, se l'emporta "House of Cards" (també recomanada
per J.F.R., hauré de començar a plantejar-me la seva amistat, jeje). Un exemple
(l'únic que trobat amb qualitat i subtitulat és el tràiler de la segona
temporada):
Sobre aquest cas en concret, trobo molt interessant un
blog de la revista científica Plos One sobre el protagonista de "House of
Cards", Francis Underwood (interpretat magistralment per Kevin Spacey) (http://blogs.plos.org/mindthebrain/2014/03/19/francis-frank-j-underwood-netflixs-house-cards-textbook-case-antisocial-personality-disorder/). En el blog és prova amb arguments científics i clínics
que el personatge principal d'aquesta sèrie, malgrat ser inventat, té una base
real i és una persona que ens podríem trobar a la vida real. No estem parlant
de ficció exagerada i de monstres irreals, sinó tot el contrari. L'autora del
blog compara els criteris diagnòstics del Transtorn de Personalitat Antisocial
del DSM-IV amb la personalitat de Francis Underwood, i ho clava! El polític és
un transtorn antisocial de llibre. I en què consisteix el transtorn antisocial,
us preguntareu? No té res a veure en sé tímid, tenir agorafòbia ni coses així.
Té més relació amb el menyspreu de la societat i de les persones que
t’envolten. Aquests tipus de persones saben el que està bé i el que està
malament. Tenen clar que matar no és ètic ni moral, tampoc mentir, ni manipular
als amics, però els hi és igual, els hi patina tot. Qualsevol cosa s'hi val per
aconseguir els seus objectius. Altres autors han intentat trobar aquest tipus
de relació amb els criteris diagnòstics en 400 pel·lícules (entre el
1915-2010), però les seves conclusions és que molt poques són capaces de
caracteritzar realment la psicopatologia criminal (Leistedt i Linkowski, Journal of Forensic Science, 2014); fent
el cas de Francis Underwood més rellevant.
M’agrada la categorització que fan Robinson i
col·laboradors (Operant Subjectivity: The
International Journal of Q Methodology, 2014), que anomena a les persones
que els hi agraden aquest tipus de trames com a “Detectius”. Per elles això no
és real, sinó un joc de pistes, suspens, mentires, etc. El divertiment per
elles és saber que passarà abans que passi, ser capaces de guanyar al guionista
i ser més astutes que el protagonista.
Aristòteles ja deia que sovint l’humor (entenem l’humor
com a emoció positiva) era desencadenat per agressivitat, violència i
trencament de les normes i els tabús (McGraw i Warren, Psychological Science, 2000). Aquests autors parlen principalment
de violacions benignes com a desencadenadores de riure. Per exemple:
Els autors troben en un seguit d’experiments que les
violacions benignes encara que siguin desagradables provoquen riure, sempre hi
quan no es faci mal a ningú. En la pel·lícula "American Pie" com a
molt es pot irritar el prepuci, res greu. En el blog, no obstant, no parlem de
perdre la virginitat amb un pastís, sinó de trencar un matrimoni o usar diners
públics per obtenir un càrrec polític de gran poder.
Per il·lustrar aquest pas més enllà llegiu aquesta frase
de Mel Brooks (guionista i director de comèdia): “Tragèdia es que em talli un
dit. Comèdia es que tu caiguis per una claveguera oberta i et moris”
(Wikiquote, 2010). Exemples d’això, doncs no se m’acut cap millor que:
O la versió moderna dels "Vídeos de primera":
I la base d’aquestes exemples és la distància. Que els hi
passi als altres és molt més divertit que t’hi passi a tu. I precisament aquest
resultat varen trobar els autors anteriors. Com més a prop tinguis la violència
menys divertida et sembla.
I si fos el contrari? ¿I si la identificació amb el
protagonista afavorís la preferència per les series/pel·lícules dramàtiques i/o
amb violència moral? Cal destacar el concepte de ser atrapat per les emocions
dels protagonistes. Lo curiós del cas és que els sentiments més negatius tenen
més poder d’implicar-nos i que aquesta connexió és molt més agradable que la
tristesa per se que podríem sentir
(Hanich et al., Psychology of Aesthetics Creativity and the Arts, 2014; per a una
revisió: Menninghaus et al., Plos One, 2015).
Recentment s’ha trobat una correlació positiva entre la preferència per aquest
tipus de llarg metratges i la ideació suïcida, la depressió i els psicoticisme
(Till et al., Plos One, 2014). O
sigui, es podria dir que “Dios los cría y ellos se juntan”. El que
científicament parlant es tradueix en buscar una coherència amb l’estat
emocional. No obstant, els autors no trobaren una correlació entre veure i
gaudir aquests tipus de pel·lícules en gent depressiva i suïcida. Qui realment
les gaudeixen són les persones amb una vida altament satisfactòria. Els autors
expliquen aquest resultat amb la teoria de la comparació social. El fet de
veure lo malament que estan els altres i lo bé que estic jo em puja la moral,
l’ego i l’autoestima (Till et al., Suicide
and Life-Threatening Behavior, 2010).
El que els alemanys en diuen “Schadenfreude”.
Tal com heu pogut llegir, encara no se sap perquè ens
agraden el sang i fetge i tenim predilecció pels psicopatilles. Hem vist que es
podria explicar per una necessitat de cercar emocions fortes, per sentir-nos
identificats o per sentir emocions que no estem acostumats a experimentar en un
context de seguretat. També podria ser per satisfer el nostre ego. Possiblement
totes les teoria són certes per determinats moments i determinades persones. O,
potser, senzillament tots tenim un petit masoquista interior.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada