Era l’estiu de 1992: Miguel Indurain guanyà el segon Tour,
a Barcelona s’escoltava el “...amics per sempre means a love that will never
end...”, Eslovàquia es declarà independent i la domesticació del gos seguia
inalterable el seu curs. Pocs recordareu, però, que aquell juliol de 1992 es
publicà un descobriment que canviaria la neurociència i la psicologia per
sempre.
El grup de Giacomo Rizzolatti publicà a Experimental Brain Research (di Pellegrino et al., 1992) la troballa d’unes neurones situades a la regió ventral premotora F5 en Macaques Nemestrines (un mico del vell món que en català s’anomena: macaco de cua de porc meridional), que s’activaven tan quan el mico agafava una llaminadura com quan veia a l’experimentador agafar-ne una.
Exemple dels experiments de di Pellegrino et al. (1992).
En altres paraules, “les neurones mirall són una classe de
neurones que modulen la seva activitat en ambdós situacions: quan un individu
executa una activitat motora específica, però també quan observa la mateixa
activitat motora (o similar) executada per un altre individu” (Kilner i Lemon, Current Biology, 2013). Per tant, estem davant
d’unes neurones que ens permeten entendre que farà l’altre i, en definitiva,
posar-nos en el lloc dels nostres congèneres.
A partir d’aquest moment, es varen obrir molts
interrogants: Expliquen l’empatia? Lesions en aquella àrea provoquen
psicopaties? Estan darrera de la religió i la moral? El llenguatge? Quins
animals les tenen? En definitiva, tot semblava indicar que estàvem davant del
Sant Grial per explicar la diferència entre humans i animals (hi ha un debat
interessant, però en anglès i molt extens a: http://edge.org/conversation/mirror-neurons-and-imitation-learning-as-the-driving-force-behind-the-great-leap-forward-in-human-evolution).
De fet, l’autor del blog és qui va hipotetitzar que les neurones mirall han
estat les desencadenadores del gran big bang en l’evolució humana, el “great
leap forward” (Ramachandran, 2000). Intentarem respondre a alguns d'aquests interrogants
en les properes línies i escrits del blog.
El primer que ens hem de plantejar és: Les neurones mirall
són producte de l’evolució o de l’aprenentatge? Ens posem en el lloc de l’altre
per instint o perquè hem aprés a fer-ho? Nature or Nurture? La doctora Heyes (Neuroscience
and Biobehavioral Reviews, 2010)
va revisar aquesta qüestió. Per ella, les neurones mirall es desenvolupen per
un procés d’aprenentatge associatiu, en comptes de per la hipòtesis més estesa
de l’adaptació o selecció natural. Principalment, ella ho defensa per les
diferències amb els micos, la importància en la cognició social i perquè en
l’edat adulta és un sistema modelable. Jo m’inclino més per la hipòtesis de
l’adaptació evolutiva, encara que segurament totes dues aporten el seu gra de
sorra. L’experiència i l’aprenentatge modulen un sistema que ja ens ve de
“fàbrica”. Sense aquests aprenentatges les neurones mirall no es
desenvoluparien, però sense una base neural sòlida l’aprenentatge no es podria
consolidar.
Amb la tercera hipòtesis que plantejo, el següent pas
seria delimitar a partir de quin moment de l’evolució filogenètica apareixen
aquestes neurones mirall. Està altament provada la seva funció en tasques
motores i s’intueix que podrien estar-ho amb la religió o el llenguatge. Estem
buscant un criteri per decidir a partir de quin animal apareixen i quina funció
desenvolupen. Totes els animals es mouen, però cap té religió. Hem de buscar un
terme mig, i l’escollit és la conducta empàtica i la teoria de la ment.
La teoria de la ment es defineix com la capacitat
d’atribuir estats mentals i emocionals a un mateix i als altres. L’empatia es
podria incloure en aquesta teoria de la ment i fa referència a tres processos
(Zaki i Oschsner, Nature
Neuroscience, 2012):
- - compartir
l’experiència dels estats interns. Per exemple, sentir mal quan algú s’enganxa
els dits amb una porta.
- - mentalització o
entendre el que senten o pensen els altres. Seguint amb l’exemple de la porta,
segur que la persona que s’ha enganxat els dits s’està cagant en la mare del
fuster que va fer la porta.
- - preocupació
social. Si en l’exemple anterior el propietari dels dits és un infant, li
direm: “Sana, sana, culito de rana, sino se cura hoy, se curará mañana”.
Esquema de la definició anterior (Zaki i Oschsner, 2012).
Aquests autors resumiren les
principals àrees relacionades amb els tres processos empàtics: compartir
l’experiència, mentalització i preocupació social. Fixeu-vos que les àrees
il·luminades en verd i blau corresponen a àrees temporals i frontals. Com veiem,
són àrees allunyades del centre del cervell, per tant, d’aparició tardana
(filogenèticament o evolutiva modernes). El més important és que s’inclou
l’escorça premotora (PMC) on es situen les neurones mirall.
Mapa cerebral de la conducta empàtica (Zaki i Oschsner, 2012).
En una excel·lent revisió, Corradini i
Antonietti (Consciousness and Cognition, 2013) confirmen basant-se en
l’evidència empírica que les neurones mirall permeten l’empatia. Exposen alguns
exemples:
- - En
humans, s’activen les mateixes àrees per reconèixer i expressar una emoció
facial (Dimberg et al., Psychological Science 2000).
- - S’activa la mateixa àrea quan els subjectes senten dolor per una punxada
i quan veuen que un altre rep una punxada en el mateix punt (Avenanti et al. Psychoanalysis and
neuroscience, 2005).
- - Estudis
correlacionals han provat que aquelles persones que senten més les emocions
alienes (empatia), mostren una major activitat de les àrees premotores (Kaplan
i Iacobini, Social
Neuroscience, 2007).
Malgrat que aquesta evidencia que
confirma que les neurones mirall estan implicades de manera rellevant en la
conducta empàtica, com hem pogut veure és una conducta complexa que implica
altres zones cerebrals. A més, recordar que fa poc que es varen descobrir i
encara menys que es va relacionar amb l’empatia. Encara poden aparèixer noves
dades.
Ara sí ens podrem preguntar, mitjançant
l’estudi de l’empatia: les neurones mirall ens fan humans?
(to be
continued...)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada